So-Pop
Chevrolet V8 327”

Namn: Björn Einarsson
Land: Sverige

Typ: A/Gasser
Fabrikat: Ford Popular
Namn på fordonet: So-Pop
Tillverkningsår (ursprungligt): 1953
Motor: Cheva BBC 540 cui
Bränsle: Handelsbensin

Transmission: TH350
Framaxel: Rak röraxel, längsgående bladflädrar
Bakaxel: Ford 9” med Strange innehåll
Bromsar: Skivor fram, trummor bak
Fälgar & däck: Fram: Rocket Racing Launcher med M/T frontrunners. Bak: Rocket Racing Slotmags från 1967 , 8,5” x15 med 30/9 Hoosiers

Lack: Primer plus linolja

Säkerhetsklassning (SBF och NM): SBF: Ner till 7,50. NM: xx.

Bästa ET 201 m: 6,0
Bästa ET 402 m:  12,0
Bästa ET 60 fot: 1,50

Historia om fordonet

Ända sedan min kompis Quain Stott startade South East Gassers Association (SEGA), har jag insett att jag måste bygga mig en Gasser efter deras reglemente ”period correct” ingenting nyare än 1967.
Ett vrak inhandlades i Österbymo i Östergötland hösten 2014, en Ford Popular. Dragracebilar har jag byggt tidigare, detta var dock en större utmaning eftersom ingenting fanns färdigt. Första året gick åt till rostlagning och Boxning av ram plus bygge av hjälpram. Rak röraxel fram med Mustang II spindlar och skivor upphängd i längsgående bladfjädrar, Ford 9” bak med Strange grejor med 45” stegar och coilovers. Vid ett besök på Shakespeare County Raceway i England, tog jag hem en flippfront på biltaket genom hela Europa. Full Funnycar bur bockades till i Docol R8 och punktades, sen helsvetsade Bengt på Competition Cars det hela. Nu drygt 5 år senare är den klar och chassiebesiktigad SFI 25:5, dvs ner till 7.50.
Tänkte först köra en manuell Higtower låda, men kostnaderna skulle dra iväg med svänghjul, koppling och kåpa. Det fick bli en TH 350 automat preppad med manuellt ventilhus och Transbrake. Fast målsättningen är att framöver köra manuell låda.
Byggde ihop en Chevrolet 327” motor som bromsades hos Luntec med gott resultat. Den har bla enkelplansinsug och en Holley 750 dubbelpump, varvstoppet är satt till 7000. Avgaserna går ut i stepheaders 1 3/4”- 1 7/8” till en 3” mergecollector, allt egenbyggt (fast TIG:at av Fluff) och målat vitt som var vanligt när det begav sig.
Handlade en ”Moon” tank på Hot Rod Reunion i Bakersfield 2017, tillsammans med varvräknare och några andra instrument.
De sista tipsen fick jag av Quain Stott vid besöket i hans Speed shop inför SEGA racen i Aiken SC hösten 2019. De bästa tiderna som körs där är 5.60s och 125 mph på 1/8 (6lbs/cuin A/G) vilket är helt grymt. Hjullyft på 3:an......dit har jag en bit kvar.

Dela på Facebook: