Utifrån publiken är detta exempel på saker som i första hand gör att en bil är en gasser:
- Fullskärmad bil med motorhuv.
- Tidstypisk lack med stil från 50- och 60-talet, inkl tydligt namn på bilen. Matt-lackerat och grundfärg var inte alls ovanligt.
- Tidstypist utseende på fälgar och däck.
- Gärna diverse textning på karossen.
I grunden innebär det alltså att en gasser inte alltid måste vara jättehög fram, även om många är det. Men det är ändå väldigt viktigt att det finns ett bra 60-tals gasser-stuk på bilen!
Allmänt
- På bana som körs enligt SBF: Besiktning enligt SBF DR-ET reglementet i de fall det är tillämpbart då långt ifrån alla fordon passar in eller uppfyller ET-reglementet.
- På bana som körs enligt NM: Besiktning enligt reglementet "Regler för Historisk Dragracing, Tekniska regler".
Detaljerade riktlinjer
Först: Inom SVDA har vi ett antal generella riktlinjer som vi vill följa. Läs mer här: Riktlinjer och Policy.
- Transbrake och/eller line locks är tillåtna.
- Alla typer av tändningssystem är tillåtna.
- Alla typer av bakfjädring är tillåten.
- Stel framaxel är att föredra, men indviduell fjädring är tillåten. Dock ska bilen vara i genuint vintage gasser stuk.
- Alla sorters bromssystem är tillåtna så länge dom är godkända enligt SBF.
- Inga dataloggar är tillåtna, och får inte vara installerade i bilen.
- Inga delay boxes är tillåtna, och får inte vara monterade i bilen.
- Ingen tryckluftstyrd växling är tillåten, och får inte vara monterad i bilen.
- Alla typer av topplock är tillåtna, aluminium eller stål.
- Kompressor är tillåtet, max storlek 8:71 roots-type endast. Sprängbleck spec 23.1 rekommenderas, men fjäderbelastad "pop-off" tillåten. Begränsning till max 25% överladdning.
- Alla former av insug och förgasare/insprutning är tillåtna. Ingen form av elektronisk insprutning är tillåten.
- Endast bensin och metanol är tillåtet som bränsle, inte nitrometan. Lustgas är inte tillåtet.
- Absolut inga moderna scoop eller vingar tillåtna.
- Tidskorrekta fälgar är obligatoriskt. (t.ex. plåtfälgar, chrome reverse, Cragar eller Halibrand). Moderna billet fälgar är inte tillåtna.
- Alla bilar ska vara tidsenligt lackade eller i primer. Inga vilda, modern graphics är tillåtna.
- Alla bilar bör vara permanent märkta med startnummer och klasstillhörighet (AA/GS, A/G, B/G etc.) och ett ”smeknamn” på bilen. Målade eller utskurna dekaler tillåtna.
- SVDA´s logo ska finnas på bilarna som tävlar. Eventuella klass-sponsorers loggor ska vara synliga.
- Alla bilar ska ha full kaross med original-typ på skärmarna, inte tillåtet att köra skärmlöst. Plåt- och glasfiber-kaross tillåtna.
- Årsmodellgräns för racebilar är till och med 1968.
- Max 12” breda slicks (enligt däcktillverkarens märkning).
- Alla regler kan ändras av tekniska kommittén. SVDA har rätten att vägra eller utesluta person/personer som inte respekterar SVDA´s mål: att tävla och ha roligt.
Kontakta This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. om du har frågor/funderingar om din planerade eller färdiga bil!