Allmänt
- På bana som körs enligt SBF: Besiktning enligt SBF DR-ET reglementet i de fall det är tillämpbart då inte alla fordon passar in eller uppfyller ET-reglementet.
- På bana som körs enligt NM: Besiktning enligt reglementet "Regler för Historisk Dragracing, Tekniska regler".
Detaljerade riktlinjer
- Fordon ska vara av typ gamla racefordon typ SA, MS, Stock och Super Stock.
- Alla fordon ska vara av gammal typ (Se sidan "Riktlinjer och Policy")
Bilarna i Vintage SA kan ibland vara svåra att klassificera, men dock så anser SVDA att det s.k. Pro-street -stuket är alltför modernt för Vintage SA. Du hittar lite mer info om Pro Street här: Wikipedia. - Fordonen ska vara pre. 73.
- Enbart Roots-type kompressor.
- Mekanisk insprutning eller förgasare.
- INGA elektroniska och/eller dator-styrda insprutningssystem.
- Det ska vara max ett (1) tändstift per cylinder (singel magnet).
- Det är ej tillåtet att använda retard boxar eller sk.throttle stopp.
- Transbrake och/eller Linelock är tillåtet.
- Alla typer av toppar är tillåtna (stål och aluminium).
- Tidstypiska fälgar tillåtet och rekommenderas!
- Alla typ av fordon SKA på förhand vara godkända av SVDA´s besiktningsgrupp, innan man tillåts köra med SVDA.
- Avståndet mellan marken och vevaxelns centrum får överstiga 610 mm (24 tum), men inte över 914 mm (36 tum).
- Max 12" breda däck.
Undantag kan göras för original racebilar från 70-talet. - Alla regler kan ändras efter beslut av den tekniska kommittén. SVDA förbehåller sig rätten att neka någon person för beteenden som skadar klubbens mål: tävla och ha kul!!
Kontakta This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. om du har frågor/funderingar om din planerade eller färdiga bil!