Eftersom SVDA är mer en förening än en enskild klass behöver vi dela in bilarna på ett bra sätt. Den indelning vi använder har utvecklats lite sen starten och handlar främst om att para ihop fordon som liknar varandra för att det ska bli en kul show för våra team, för arrangören och för publiken. Vi har delat in bilarna i tre grupper, mycket utifrån vilka typer av fordon som finns i Sverige och Norge.
Om du har ett fordon som passar in i någon av våra klasser är du varmt välkommen att komma med som aktiv medlem i SVDA. Och om du känner dig osäker så kan du kontakta vår medlemskontakt så hjälper vi dig att göra en bedömning om din bil. Du kontaktar oss enklast genom att skicka ett mejl till This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
På 50-, 60- och 70-talen när dragracing startade och etablerades som en världssport i USA, utvecklades fordon och klasser i en rasande takt. I början på 60-talet körde de snabbaste bilarna c:a 13 sekunder på 402 meter, och på slutet av 60-talet körde man på 7 sekunder. Det gjorde att nya klasser dök upp och det var inte ovanligt att tidigare klasser gjordes om mellan säsongerna.
I SVDA delar vi in bilarna i dessa tre klasser:
- Vintage Outlaw
- Vintage SA (Vintage Street Altered)
- A/Gasser
Vintage Outlaw
I klassen kör frontmotordragsters, altereds och funny cars. Dessa bilar var de snabbaste bilarna på 60-talet. Frontmotordragsters var kungarna på strippen och när nitro blev tillåtet igen efter bannlysningen mellan c:a 1958 och 1964 så byggdes det otroligt många. Altereds var en våldsam klass på 60-talet. Man körde ofta med max 100 tum hjulbas, och man monterade motorerna jättehögt för att få mer tyngd på bakhjulen. Detta i kombination med kompressor och nitro gjorde att de oftare kördes på tvären än rakt fram. Funny Cars utvecklades först mot slutet av 60-talet och början av 70-talet och många team gick då över från Altereds till Funny Car. Vissa team byggde till och med chassin som kunde ha två karosser och körde med en T23-kaross i Altered-klassen och strax därefter med en modernare kaross i en FC-klass.
Exempel på bilar i SVDA
Vintage SA (Vintage Street Altered)
Klassens namn kommer i grunden från klassen SA (Street Altered) som fanns på 70-talet. Bilarna skulle ha fungerande lysen och andra tillbehör. På den tiden var det mycket "a la Kajsa Varg" i den här klassen. Man tog vad man hade och försökte göra det så snabbt man kunde enligt det ganska strikta regelverket. Därför kunde man se Corvetter köra mot vinglia Ford Anglia, Chrysler Valiant mot en Ford 30-tals hotrod, Ford Cortina mot en Volvo PV. Osv, osv, kombinationerna var oändliga.
I SVDA är det inte alltid renodlade SA-bilar utan det kan även finnas bilar som i början på 70-talet kördes t.ex. i den tidiga Pro Stock-klassen.
Exempel på bilar i SVDA
A/Gasser
Den absolut största klassen på 60-talet var gasser-klassen. Metanol och nitro var inte tillåtet. En gasser skulle alltid köras på bensin och de var ofta weekend racers som även kördes på gatan under veckorna. Mot slutet av 60-talet blev de mer renodlade dragrace-fordon och man tillät metanol i vissa klasser. Det var verkligen "krig" mellan teamen och de häcklade ofta varandra på olika sätt för att få upp temperaturen på banorna. Publiken kom i massor och begreppet "gasser wars" var väldigt känt under denna tid. För att få bättre viktfördelning på bakhjulen höjde man hela fronten vilket gav gassers deras karaktäristiska utseende. C:a 1967 hade man lärt sig mer om bakvagnsinställningar, däcken blev bättre samt preppning av banorna blev bättre och då sänktes nosen väldigt snabbt på väldigt många gassers, i stort sett på en enda säsong.
Man delade in gassers i delklasser med olika namn beroende på förhållande mellan vikt och motorstorlek (vikt / kubiktum). Genom håren hade klasserna lite olika namn. Klasser utan kompressor hette "/G" på slutet (t.ex A/G, B/G osv) medan klasser för kompressorbilar hette "/GS" (t.ex A/GS, som i slutet av 60-talet blev "AA/GS").
I slutet av 60-talet började det byggas bilar som såg ut som gassers, men som inte godkändes av NHRA. Det kunde vara en Willys -33 med en typ funnycar-kaross som kunde fällas upp, eller en Willys -41 som körde på metanol eller nitro! Dessa bilar turnerade ofta runt som "outlaws" och körde matchrace till publikens stora jubel.
C:a 1970 började man använda modernare bilar som grund, t.ex. Ford Mustang, Opel GT och andra bilar som hade modernare chassin och var bättre strömlinjeformade. Detta i kombination med att Funny Cars kom på bred front gjorde att gassers i dess ursprungliga form kan sägas vara borta från banorna i USA från 1970. Gassers försvann alltså i stort sett innan dragracing ens kommit igång i nån omfattning i Sverige och det har därför egentligen aldrig funnits någon 60-tals gasser med den karaktäristiskt höga fronten i Sverige.
Exempel på bilar i SVDA