Detaljerede rilklinjer
- Kjørs enligt SBF/NBF DR-ET reglementet I de fall det är tillämpbart då inte alla fordon passar in eller uppfyller ET-reglementet.
- Fordon er av typ Gassers och gamla racefordon typ SA, MS, Stock og Super Stock.
- Alla fordon ska vara av gammal typ (Se siden "Riktlinjer & Policy").
- Fordonen ska vara pre. 73.
- Kun Roots-type kompressor.
- Mekanisk innsprutning eller førgasare.
- INGA elektronisk og eller dator styrda innsprut.
- Det ska vara max en 1. Tendstift pr. sylinder (singel magnet).
- Det ere j tillåtet at anvenda retard boxar eller sk.throttle stopp.
- Trans Brake og eller Line-lock er tillåtet.
- Alla typer av toppar er tillåtet (stål och aluminium).
- Period correcta felgar tillåtet och annbefalas.
- Alla typ av fordon SKA på førhand vara godkjennda av SVDA besiktningsgrupp, innan man ska kjøra med SVDA.
- Avståndet mellan marken och vevaxelns centrum får överstiga 610 mm (24 tum), men inte över 914 mm (36 tum).
- Alla regler kan ändras efter beslut av den tekniska kommittén. SVDA förbehåller sig rätten att neka någon person för beteenden som skadar klubbens mål: tävla och ha kul!!
Dispansar
- Bruk av pop-off ventil på kompressormotorer.
- Eldre typer broms-skjermar og ditto poser, men som måste vare i.
- Ikke krav til HANS device på nåvarende tidspunkt, før dette viser seg mulig å innføra.
- Tillåtet bruk av flammehemmande mask og öppen hjälm i øppna bilar type FED og Altered.
- Inte krav om SFI resertifisering ved årskontroll.
- Sprängkåpa borde kunna besiktas av en normalkunnig besiktningsman. Ser den sliten ut så kan man naturligtvis kräva att den besiktas på den årliga kontrollen men eftersom den bara görs en gång per år så borde det krävas en stark anledning för att inte ge dispens till året efter åtminstone.
- Åpne headers/zomies tillåtet i alla klasser.
- Inget krav med frambromsar.
- Inget krav på blowerbag på överladdade metanolmotorer.
Äldre bilar med tunna rör, diam 38 x 2.5, bör få åka fortare än 10 sek. Samma sak här att en bedömning i de individuella fallen bör göras och eventuellt rekommendera extra rör eller förstärkningar. Generellt borde det vara möjligt ner till 8.50 sek där nya bestämmelser kräver SFI-chassin.
Översätt Et till sluthastighet för kraven. Tillåt samma sluthastighet för 1/8-del som för 1/4-mile! Det skulle tillåta bilar som är "för snabba" att i alla fall få köra 1/8-del utan att släppa på gasen. Säkerhetsmässigt är det hastigheten som avgör, inte tiden.
Översättningsformel:
Km/h = 2160 / Et (baserad på många verkliga körningar)
ex: 10.0 = 216 km/h, 9.0 = 240 km/h, 8.5 = 254 km/h
Kontakta This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. om du har frågor/funderingar om din planerade eller färdiga bil!