Willys -41 Pickup
Chrysler 392 Hemi
Namn: Wolfgang Dieckhoff
Land: Sverige
Typ: A/Gasser
Fabrikat: Willys Pickup 1941
Namn på fordonet:
Tillverkningsår (ursprungligt): 1941
Motor: Chrysler 392
Bränsle: Handelsbensin
Transmission: Torque-Flite 727 med manuellt ventilhus, Gear Vendor överväxel
Framaxel: Stel, droppad 4 tum
Bakaxel: Chrysler 83/4" med spole. Utväxling 4,11:1
Bromsar: Wilwood skivbromsar på alla hjul med bromsvåg
Fälgar & däck: American Rebel Starburst spindelmonterade framfälgar 15x4,5". Bak ett par gamla femhålsmags av okänt ursprung 15x12".
Lack: Plåtren. Lack, krom och inredning planeras senare.
Säkerhetsklassning (SBF och NM):
Bästa ET 201 m:
Bästa ET 402 m:
Bästa ET 60 fot:
Historia om fordonet
Bilen startade som ett projekt hos mig 2017. Jag började med en krockad ram och en mycket rostig fyrdörras sedankaross av 1937 års modell. Karossen har i sitt tidigare liv valsat runt hos andra Willysbyggare som har kapat ur de bästa bitarna.
Fronten är en 41:ans plastgjutning gjord av Hotton om jag förstått rätt. Den kom i fyra separata delar men är nu ihoplimmad till en flipfront.
Pickupkarossen är resultatet av ett omfattande plåtarbete.
Ramen är mestadels original men boxad.
Bilen är gjord för att kunna besiktigas för allmän väg vilket gjordes 2024. Bilens särskilda kännetecken är stegar bak av traditionell typ, hårnålar och droppad stel axel fram samt en kylare gömd under flaket.
Drivlinan med kompressormatad Hemi har tidigare funnits i Lasse Björkqvists racebilar. Först i en frontmotordragster, sen i en 57a (?) Ranchero (finns kvar i klubben med annan motor) och sist i en hembyggd boattailroadster/speedster. Lasse gick bort 2014 och jag köpte speedstern med motor och allt 2017 av Jocke Mårtensson som hade tagit över bilen efter dödsboet. Jag monterade ur motorn och sålde resten som nu är på god väg att bli hot rod igen i Småland.
Här är några bilder från första test-säsongen 2024
Här kommer några bilder från byggperioden