Hammerhead
Chevy 350"
Namn: Hasse Hammarberg
Land: Sverige
Typ: A/Gasser
Fabrikat: Henry J
Namn på fordonet: Hammerhead
Tillverkningsår (ursprungligt): 1952
Motor: Chevy 350 som e småtrimmad. Runt 320hk
Bränsle: Handelsbensin
Transmission: Saginaw 4 rycka
Framaxel: Pontiac 1936 med dubbla längsgående fjäderblad
Bakaxel: Volvo 1031 med 3:54 utväxling
Bromsar: Skivbromsar i alla 4 hörn
Fälgar & däck: Dom rätta American racing med 8.20 cheaterslicks bak och 145x15 däck fram
Lack: Stora delar är orginal från 1952. Men delvis målad runt skärmkanterna bak och runt dom ombyggda fenorna. Sen har Mark Willhans fixat den underbara textningen med slitet å patina som matchar
Säkerhetsklassning (SBF och NM): SBF: Ner till 10,00. NM: Kategori 5.
Bästa ET 201 m:
Bästa ET 402 m:
Bästa ET 60 fot:
Historia om fordonet
Bilen är såld ny till Frösön från Ostermans i Stockholm. Detta är den enda vad jag vet Henry J Gassern inom EU nu när inte England räknas längre. Har en liten fiktiv story om bilen. En kille från Sundsvalls utkanter typ Matfors-Stöde åker å hälsar på släkt i USA runt 1972 och får följa med på en dragracetävling. Killen blir hooked när han sett ett par Henrys och inser att en liknande bil står å skräpar hemma hos grannen. Så när han väl kommer hem lyckas han få "Skrotbilen" av grannen å börjar så bygga sin egen racebil. Och likt USA så vill han ju ha ett coolt namn å nå schyssta sponsorer. Så istället för att gå över ån efter vatten kollar han runt bland dom lokala etablerade företagen å hittar några som kan tänkas att sponsa lite. Han gör den klar för D/SA men av nån anledning blir bilen stående tills jag hittar den 45 år senare. Finns även en plan att gatregga den under 2020.