Blown Budget
Cheva SBC 383 med kompressor, mekanisk insprutning och metanol

Namn: Henri Lübke
Land: Sverige

Typ: Vintage Outlaw - Altered
Fabrikat: Ford T23 kaross och Kjellin chassie
Namn på fordonet: Blown Budget
Tillverkningsår (ursprungligt): 1978
Motor: Cheva SBC 383
Bränsle: Metanol

Transmission: PG
Framaxel: Stel, integrerad i chassit
Bakaxel: Stel, Ford 9"
Bromsar: Skivor runt om
Fälgar & däck: 32x14,5x15. Äkta Halibrand fälgar runt om (aluminium).

Lack: Jonas Lundberg, Bureå

Säkerhetsklassning (SBF och NM): SBF: 7,50 chassi. NM: Kategori 2.

Bästa ET 201 m: 4,77 (2017)
Bästa ET 402 m: 7,53 / 289 km/tim (2018)
Bästa ET 60 fot: 1,10 (2017)

Historia om fordonet
Bilen byggdes för klassen "Competition Altered", CA, och har tidigare (fram till 2009) gått under namnet "Lady" - Chassit är av stål och funny car typ. Från början med en hjulbas på 110" och senare förlängt till 125". Byggt av Bert och Wilmer Kjellin från Sundsvall, liksom de första ägarna vid namn Krister Svensson & Benny Svensson.


Från tidigare ägare finns info om att chassiet alltid fungerat helt perfekt och alltid går spikrakt. Det är lite oklart om vilka tider bilen gått, men första ägaren körde 8.20 med Ford 460 och Rasken körde 8.44 med CSB och metanol (c:a 2008).


Bilen har haft följande kända ägare. Årtal är tyvärr inte kända.
- Christer Svensson & Benny Svensson, Sundsvall
- Per Edström, Sundsvall
- Tor Bylin, Sollefteå
- Mr X, Höga kusten nånstans...
- Frans Sjölander, Sollefteå
- Christian Rask, Alfta
- Henri Lübke, Sundsvall (nuvarande ägare, 2010 och framåt)

Det har suttit många typer av motorer i bilen:
- Ford 289 som varvades 10500 varv utan att rasa...
- Ford 460
- CBB i flera varianter upp till rena prostock-motorer
- CSB i flera varianter som körts på både metanol och race-soppa.

Chassiet är 125" och helt stelt. Bromsar på alla hjulen. Chassiet byggdes av en tunnväggig stålkvalitet från dåvarande SKF Steel som motsvarar och överträffar krommolly i kvalitet och egenskaper. Buren byggdes ny (högre) vintern 2010 i krommolly för att passa mig själv som förare.

Inför säsongen 2013 kom nya regler från SBF som gjorde chassit värdelöst. Nya reglerna sade att om chassit är av stål är kravet att det måste vara min 3 mm godstjocklek. Mina tunnväggiga (2,2 mm) men högkvalitativa rör (motsvarande dagens Docol) godkändes inte längre. I stället för att skrota och lägga ner byggde jag om och anpassade chassit till nya reglerna. Det märkliga med detta var att jag, efter att ha byggt om med rör som kvalitativt är sämre än det jag hade innan, fick jag ett godkänt chassi.

Ford 9" bakaxel med spole och Strange axlar.
Racebyggd PG-låda med 10" turbin, manuellt ventilhus och transbrake.
T-23 kaross

Video från Hudiksvall 1977 eller 1978 med det första chassiet:

En körning i bästa gasser- eller FED-stil (slingrig värre... laughinglaughing).

2017 - Santa Pod, England

2017- Santa Pod, England

2017 - Santa Pod, England

 

Lubke H-1

2013, Kjula Dragway

Lubke H-4

Slutet av 80-talet. Nu med förlängt chassi. framdelen byggdes om och förlänges 15", från 110" till 125".

Lubke H-3

Tidigt 80-tal, c:a 1983-84

Lubke H-2

Slutet 70-tal - tidigt 80-tal. Troligen 1978-1981.

Så här såg den allra första versionen ut mellan 1976 och 1978. Därefter byggdes det chassi som i princip används än idag. Många delar flyttades över till nya versionen inför 1979, t.ex. kaross, hjul, vinge och motor/låda.

 
Dela på Facebook: