Kjula augusti 2022!
Ja vad säger man?? Jo men guuud vad härligt att vintage dragracing är tillbaks efter flera år på sparlåga under restriktioner och elände. Men nu var vi tillbaks!
Vädret var superbra under hela helgen. På lördagen blev det sju rundor för de som orkade med så det rullade på jättebra. SJU!! Totalt var det drygt 130 team på plats. Vi i SVDA var 5 i Vintage Outlaw, 8 i A/Gasser och 2 i Vintage Street Altered. 13 stycken är några lägre än vad vi brukar vara. Det märks att flera team fortfarande tar det lite lugnare än vanligt och det krockade dessutom för flera team som var på Gardemoen och mekade.
Det var några nya medlemmar som valde att köra i Test & Tune för att värma upp. Det var Rolle med en frän Fiat Topolino Altered (8.96 i Test&Tune), Per med sin coola Ford Thames gasser och Tommy med sin mycket snygga FED med Early Hemi (körde lugnt och säkert 8,51 med helt ny bil). Vi kommer säkert att få se dem i Vintage Outlaw och A/Gasser framöver, var så säker!!
A/Gasser hade dessutom besök av Aki från Finland med sin Brutal Bastard (Cheva -55). När helgen var över och röken lagt sig var det till och med så att Aki stod där som vinnare i klassen. Det var väl en jättebra belöning med tanke på resan från Finland.
I övrigt hände det väl inte så mycket???? Jodå, det hände massor och det som var allra mest spektakulärt var att vi som hade tur och kunde kolla på racen fick se några repor som var exakt så som det gick till i Fuel-klasserna i USA i början, mitten på 60-talet. Under delar av helgen höll inte banan emot för bilarna med flest hästkrafter och både Arne Kallevik och Cajan utförde konststycket att inte släppa en millimeter på gasen fastän däcken släppte direkt vid start. Det var en helt enorm känsla att få se det på riktigt måste jag erkänna. "Magiskt" som en del säger när dom lägger ut bilder på maten på Facebook. :) Dessutom var det så att de gjorde det när de körde tillsammans på den allra första repan på lördagen. Det finns nog en chans att den repan blir legendarisk i dragracing-sverige. I alla fall i SVDA! Jag hittade siffror på Arne mot Cajan på söndag: Tänk att köra med fullt däck-spinn i 350+ meter på 8,38 och ändå ha hastigheten 300,63 km över mållinjen. Det är grejor det. Tyvärr blåste det från höger så publiken som stod på vänster sida såg inte ett smack på hela repan eftersom bilarna var inbäddade i rök. :) :) För denna fantastiska uppvisning fick de var sin kopia av den bok vi köpt in som skrivits av "George "Ohit George" Montgomery. Inklusive ett personligt signerat fan card. Grattis säger vi!!
En av Arnes körningar
En av Cajans körningar
Kjula är ju helt nytt numera i och med att man startar från andra hållet och depåerna är helt annorlunda. Det var bra med plats att köra in bilarna i tälten. Vår depå ligger långt från starten så det är väldigt lugnt där. Jag kollade runt lite bland våra team och man kan nog säga att även om det är lugnt och skönt så saknar vi publiken som går runt och träffar oss, eftersom i praktiken hittar de inte oss
där vi står. Jag pratade också med några i publiken som jag inte kände och de undrade var vi stod så jag fick beskriva det så att de kunde gå ner.
Andra saker som hände:
- Micke Fredriksson tyckte att det var kanon att köra 7 repor på en dag. Hur hinner han!!! :)
- Jonny Färnlund körde personbästa nu med 9.24. Bilen går som ett skållat troll!
- Glenn och Gunnars gassers gick kanon. Glenn var lite snabbare men om man räknar frontyta så är det inte så konstigt...
- Gabriel Sjögren presenterade sig med besked. Han körde personbästa (240 km/tim) och körde även snabbaste tiderna i A/Gasser med sin orangefärgade Cheva -55.
- Lufsen slet sitt hår och jobbade som fasiken med att få till converter och annat, men det gick inte att komma ikapp Gabriel den här helgen. :)
- Rasmus hade ny converter och stegrade som attan hela helgen.
- Hempa och Ludde körde mest runt runt. Båda bilarna är ju pålitligheten själv och kör stadiga 9:or.
- Dennis körde sin Canon Altered på ett strålande sätt och låg hela tiden mellan 7.5 och 7,6. Nytt personbästa med 7,539!, dvs en hög 7.53. Sista tusendelen är viktig eftersom Frasse har personbästa på 7.534 (dvs en låg 7.53) och fortfarande är snabbare. :) :) Men Dennis kommer säkert att köra ännu snabbare framöver, så 7.4x är nog bara en tidsfråga.
- Robert Kilander körde den fräna Falcon pickisen på lördag men jag såg inte honom på söndag. Det måste ha hänt nåt.
Det var ganska många funktionärer som var nya och det blev nog lite rörigt för dem i början eftersom de nog inte sett Vintage Outlaw då Kjula inte haft ljudhelg sen 2019. Men det gick jättebra efter att vi snackade med dem och förklarade hur vi behöver göra och sen flöt det på bra. Numera sänder man speakerljudet på FM-bandet så nästa gång får jag inte glömma att packa ner radio-kåporna!
Summa summarum:
- Vi hade fyra nya team på plats (Per, Rolle, Gabriel och Tommy) vilket är superkul. Varmt välkomna!
- Vi slog väl inte nåt rekord i antal team och det vore jättekul om vi får se fler bilar i framför allt Vintage Street Altered framöver. Om man räknar ihop oss så var vi 17 SVDA-bilar på plats.
- Kjula är i princip en helt ny bana sen man började köra åt andra hållet och vi kommer säkert att behöva "bo in oss" en del. Det är viktigt att vi får synpunkter som vi kan hantera så kontakta nån i styrelsen eller skriv i vår GB-grupp "SVDA - För aktiva". Stort som smått, positivt som negativt - allt är bra att få in.
- Episka show-körningar av Arne och Cajan!!
Jo just det, till sist: Vi var några som hade ett rejält snack med Aki om hur SVDA och FVDA skulle kunna rejsa tillsammans. Mer info kommer framöver hösten, men när vi kollade runt så finns det definitivt ett stort intresse på många håll att åka till Finland. Och inte nog med det, det finns ett intresse i Finland för att komma till Sverige. Stay tuned inför 2023!!!
Bilder och video då???
Jag försökte för en gångs skulle vara lite ordentlig och fota lite. Jag lägger ut det helt osorterat. Om det är nån som känner sig utelämnad och inte finns med så var det absolut inte avsikten!!