Inför helgen 2-4 juli 2021 på Hudiksvall Raceway hade SVDA kommit överens med arrangören att lägga upp en "SVDA-klass". Till slut blev vi i alla fall tre som anmälde oss, Leif med Sharp Teeth, Frasse med Blown Budget och Ludde med sin Ford Tudor altered.
Även om vi inte var fler blev det en väldigt bra helg. Vädret var bland det bästa vi nånsin varit med om och det gjorde ju livet enkelt. Arrangören var också väldigt positiv till oss, så vi får väl anta att vi skötte oss bra. :)
Arrangemanget var upplagt på ett ganska annorlunda sätt på fredag och lördag när det var kvalificeringar. Man öppnade helt enkelt banan kl 10.00 och stängde den kl 18.00. Under den tiden var det bara att lajna upp och köra så mycket man ville, när man ville. Det var totalt 80 fordon som körde och knappt några köer. Om man tyckte att kön var för lång var det bara att vänta ett tag tills det lättade. Vi inom SVDA-gänget körde ibland tillsammans och ibland själv. Vid några tillfällen kom vi överens om en tid och då rullade vi fram tillsammans. Detta gjorde att helgen fick ett extremt skönt tempo utan stress och sånt. Varför tar inte andra arrangörer efter detta kan man undra???
Körningarna gick bra för det mesta, här en liten rapport:
Leif fick premiärköra sprutet som han jobbat med ett tag. Numera är det uppsatt för E85 och det var jättebra ryt i motorn. Efter 3-4 körningar gick dock en vippa av (troligen pga att han installerat nya ventilfjädrar med korrekt fjädertryck), så det blev tyvärr bara en "halv helg" för Leif.
Efter bara några dagar med lite efterlysningar på bl.a. Facebook så har Leif fått tag i ett nytt T&D kit som han kan bygga på plats. Det blir lite följdeffekter men skönt att slippa beställa från USA. Delar till hans Chrysler 340 växer inte på träden direkt.
Frasse´s körningar gick tämligen bra. Soppasystemet var ombyggt för att ge extra tillskott på 5:an och 7:an genom nya port-nozzlar och det funkade perfekt. Nu bränns stiften äntligen rätt så lika och efter lite tuning slutade helgen med 5,03/232 km. Långt från PB, men det är bara att jobba vidare.
Ludde körde PB på löpande band och den bästa tiden blev 6,17. Bilen uppförde sig helt perfekt och det är bara att gratulera till ett kanonbygge och en superfrän altered! Chassit går att tagga för 6.0, så vi får se hur han gör framöver..... Näe, Ludde beskrev att bilen i första hand ska vara enkel att hantera i princip själv.
Temperaturen låg mellan 27 och 30 grader alla dagarna. Det var bra fäste, men vi hörde att vissa team hade problem pga att banan inte riktigt höll emot pga värmen (banan var tydligen 65 grader i starten när vi körde).
Det var första gången för SVDA i Hudiksvall. Man har läktare i starten på båda sidorna och dom var faktiskt tämligen välfyllda på lördagen. De nya restriktionerna gjorde att man kunde ta emot 600 åskådare, och det var nog ungefär så många där.
Tävlingen körde vi i sann Vintage Outlaw-anda, dvs heads up start och först över mållinjen. Eftersom Ludde´s och Frasse´s bilar gick som dom skulle och ingen rödlyktade så vann Frasse med den betydligt starkare motorn. Av nån anledning hade inte arrangören fixat nåt pris i just vår klass?? Men vi var nöjda ändå.
När det blev prisutdelning blev vi glatt överraskade!! Man hade tre specialpris och vi i SVDA knep två av dem:
1. Fränaste bil under helgen fick Leif med Sharp Teeth!
2. Bästa Burnout under helgen fick Frasse med Blown Budget!
3. Tredje specialpriset var snabbaste reaktionstid, och i den klassen hade vi inget att säga till om. :) :)
Summa summarum var det en kanonhelg: Bra bana, bra arrangör och arrangemang.
(klicka på bilderna för större versioner)