Här kommer en liten rapport från Hudiksvall Raceway 9-10 september

Vädret var kanonbra. Lagom svalt och mycket syre i luften gav fina tider hela helgen. Bästa tiden om jag minns rätt var 3,89 av nån TD-bil, så fästet och banan var jättebra.

Det kom fem SVDA-bilar till den vintage-klass arrangören lagt upp och det slumpade sig att samtliga var Vintage Outlaw. Jag fotade lite och lägger ut några bilder och filmsnuttar.

De som kom var (bästa tid/hastighet under helgen inom parentes)

Maria Nilsson - 6,04 / 189 km (PB)

Maria var såklart irriterad att hon inte fick till en 5:a när hon ändå var så snubblande nära. Vi som såg henne är övertygade att 5:an kommer som brev på posten eftersom hon kör bättre och bättre för varje repa.

Videos:

Video, Maria mot Margot: 

Rolf Nilsson - 4,80 / 240 km
Rolf körde "som vanligt" och har en jättestor erfarenhet av bilen. Så att den gick upp på bakhjulen och driftade ut mot muren mitt på banan var ju inte nån anledning att släppa gasen även om avståndet mellan bilen och muren högst handlade om ett par decimeter, nej absolut inte!! Fast vi som stod vid starten kan intyga att Birgitta inte höll med... :)

Videos:



Margot Klingh - 5,45 / 220 (PB)
Margot kör bättre och bättre hela tiden. Det blev flera snygga körningar och bilen verkar vara utsorterad till stor del. Det var några funderingar kring tändning, med det löste sig och det blev ett rejält nytt PB i helgen.

Videos:




Tommy Nyberg - 5,60 / 207 (PB)
Tommys bil går som en klocka. Att som helt ny köra en FED är verkligen inte det lättaste. Banan hade superfäste vilket gjorde att det var en utmaning för Tommy att få lagom hjulspinn i starten. Men han fick till starten bra och det resulterade i ett jättebra nytt personbästa. Tyvärr tappade han bromsverkan på lördag och kunde inte köra mer, men det var inget stort fel.

Videos:






Tomas "Mulle" Jansson - 4,52 / 264 (PB)

Mulle har en grym motor i sin Altered. Motorn i kombination med att chassit (ett USA-chassi) har bakfjädring var inte en jättebra kombination. Jo, för åskådarna var det en höjdare, men bilen gick i princip inte att köra utan den hoppade fram som en groda på banan. Han hade dock förberett och efter ett par försök så kom reservplanen fram. Bakvagnen stelopererades snabbt och stötdämparna hamnade på hyllan. Efter ett par försök som gick lite bättre, men inte bra, så ändrade Mulle hela start-proceduren. Och DÅ var det fler än speakern och funktionärerna vid starten som tappade hakan när Mulle drog iväg med raggarstart i stället för transbrake och dessutom startade på tvåan! TJONG sa det bara!!! 4,52 och 264 km över mållinjen säger en del om motorn!!

WOW! Det här tidkortet satt som en smäck efter flera spektakulära repor med hopp och studs.

Videos:



 

...och det var ju lite tävling också...
På lördag körde man en stege och vinnare blev Rolf Nilsson. Margot Klingh var runner up och förlorade trots ryktet gick att någon gjort nånting märkligt med bränsleblandningen i finalkörningen eftersom motorn hade en helt annan sång, ähum!! :) :)

 

Video:

Grattis till vinnarna!!

...sist men inte minst...

Vi ska även tacka Roland Nilsson som gjorde ett kanonjobb som assisterande speaker på publikdagen lördag för att förklara om bilarna och vilka vi är. Det tillförde massor eftesom varken arrangören eller  publiken vet speciellt mycket om oss. Grymt bra gjort!!

 

Dela på Facebook: