Fordon som ingår i SVDA skall genomgå en förbesiktning utförd av SVDA:s tekniska besiktningsgrupp. Vid denna förbesiktning görs en bedömning av fordonets tekniska kvalité.
Vid besiktningen ska i första hand fordonens säkerhet kontrolleras och en detaljerad vagnbok upprättas där följande punkter granskas och noteras:
- Chassiekonstruktion: (material, dimensioner, svetsar, förarmiljö, brandväggar, golv, störtbur/båge, styrinrättning, däck, bromsar, bromsledningar, infästningar av bakvagn, drivaxlar, kontroll av framvagn med avseende på infästning, hjulvinklar och eventuellt glapp).
- Säkerhetsdetaljer: (skydd över knutkors och kardanaxlar, svänghjulsskydd, skydd över transmission, neutralstartkontakt vid automatlåda, bromsskärmar, säkerhetsselar och bälten kontrolleras med avseende på infästning och skick, huvudströmbrytare, sk. bränsle shut-off, bränsleledningar, vevhusventilation, kärl för vätskeöverflöd, funktion av gasreglage, nedre motorskydd, skyddsstoppning på båge/bur).
- SFI-chassie: I de fall chassiet är besiktat enligt SFI-specifikation skall detta noteras i vagnboken och besiktningsprotokoll skall uppvisas.
- SBF:s tekniska regler: Där det är möjligt kommer SVDA:s tekniska besiktningsgrupp att tillämpa SBF:s tekniska regler för dragracing (DRT) vid besiktning enligt ovanstående punkter.
- Begränsningar i hastighet: I de fall fordonet ej uppfyller krav enligt SBF:s tekniska regler eller SFI specifikationer kan SVDA:s tekniska besiktningsgrupp införa begränsningar beträffande sluthastighet och körsträcka. En kortare körsträcka (1/8-mile) ger en lägre sluthastighet och därmed kan en god säkerhetsnivå upprätthållas. Om fordonet överskrider begränsningen i sluthastighet krävs en förnyad säkerhetsbesiktning innan fordonet får framföras på banan igen.
- Ombesiktning: Om fordonet förändras chassiemässigt eller maskinellt så att fordonet avviker betydligt från de specifikationer som är angivna i vagnboken skall en ny besiktning göras av SVDA:s tekniska besiktningsgrupp. I samband med denna besiktning kan även eventuella begränsningar beträffande sluthastighet och körsträcka omprövas.
|